Művészeti iskolánk alapításakor – 1996-ban – Szeged városban az állami zeneiskola mellett az első társművészeteket is oktató intézmény volt, ennek köszönhető, hogy az első pillanatoktól kezdve igen nagy érdeklődés mutatkozott tevékenységünk iránt. Így az eredetileg 800 fősre tervezett intézmény első tanévét – beleértve a vidéki települések növendéklétszámát is – 1400 tanulóval indítottuk.
Az a tény, hogy az első művészetoktatási intézmény voltunk Szegeden, olyan elsőbbséget is biztosított számunkra, amivel meg tudtuk nyerni tantestületünkbe a városban alkotó kiemelkedő művészegyéniségeket, ezáltal már kezdeti lépéseinktől fogva igen magas szakmai színvonalat biztosíthattunk növendékeink számára. Szinte néhány hónapos működésünk után részt tudtunk venni Szeged kulturális életében, állandó kiállításunk nyílt a Kamaraszínházban, időszaki kiállítások a rendőrség épületében, kórházban és rendelőintézetben, táncosaink színpadi vizsgáit a Szegedi Nemzeti Színházban tarthattuk. Meg tudtunk jelenni az országos gitárversenyen, ahol döntőbe jutott növendékünk, a művészetoktatás országos fesztiváljain balettosaink és képzőművészeti tagozatunk növendékei jeleskedtek.
Egyedülálló volt a régióban jazz tanszakunk, itt tanuló növendékeink állandó szereplői a különböző tehetségkutató versenyeknek, az országos szintetizátor-verseny nívó- és különdíjasai voltak. Az országban egyedülállóként csellózenekart alapítottunk közép- és főiskolás hallgatókból, kik a megye zenei életének kiemelkedő egyéniségei, és „sztárvendégként” bemutatkozhattak a Magyar Televízió I. műsorában is. Grafika és festészet szakos tanulóink már a második tanévben 14 kötetnyi versillusztrációra kaptak megbízást.
Balettosaink Finnországban, Bulgáriában, néptáncosaink Németországban, Belgiumban, Lettországban, Észtországban, Bulgáriában, Portugáliában, Görögországban vendégszerepeltek, nyári táborok keretében felvállalták a határon túli magyarság néptánc oktatását.
„Körzeti bokoriskola” – voltunk miatt nagy figyelmet fordítottunk a kis települések közművelődésére, hiszen a legtöbb faluban a művészetoktatás az egyetlen kulturális tevékenység. Már a második évben meghirdettük a „Falusi Művészeti Iskolák Megyei Találkozóját”, Csengelén a zeneoktatás és a színpadi produkciók, Balástyán a képző- és iparművészet mérhette össze tudását.
Az évről évre látványosan fejlődő szakmai színvonalnak köszönhetően az ötödik tanévünket több mint 2000 növendékkel és 79 fős tantestülettel zártuk. Ez a nagyságrend már kezelhetőség szempontjából megkövetelte az intézmény kettéválasztását, 2001 őszétől a „vidéki telephelyek”, a Dózsa György -, Weöres Sándor Általános iskola valamint a Csermák Hangszerüzletben működő jazz tanszak Dobcsányi László irányításával kivált az anyaintézményből. A jelenlegi HAMMIDO AMI kizárólag szegedi feladatellátási helyekkel működik, belvárosi székhellyel illetve nyolc telephellyel. Működő tanszakaink közül a klasszikus zene, balett, néptánc, festészet, kézműves, kerámia, tűzzománc oktatását folytattuk és új területként bevezettük a dráma tanszakot, táncművészetünket modern-tánc tanításával, zeneoktatásunkat népzene tanszakkal bővítettük.
Zeneművészeti ágon gitárosaink, rézfúvósaink, kórusunk több országos és nemzetközi helyezés birtokosai, balettosaink szinte az alapítás éve óta az ország élvonalában táncolnak, modern-táncosaink országos-, nemzetközi és világbajnoki versenyek helyezettjei.
Képző-, iparművészeti tanszakaink 12 éve az „Országos szaktárgyi versenyek” dobogósai, tűzzománc oktatásunk 2000. évtől „Nívódíjas műhely”cím birtokosa, festészet tanszakunk illusztrálta Nagy-Bandó András versesköteteit.
Dráma tanszakunk alig két éves működését követően, már nemzetközi fesztivál ezüst érmének birtokosa volt.
Az iskola és művésztanárai kiterjedt hazai és nemzetközi kapcsolatokat ápolnak a határon túl élő magyar származású művészekkel, valamint Szeged Testvérvárosainak – pl. Larnacca, Turku, Temesvár, Toledo, Kotor, Montenegro stb. – művészetoktatási intézményeivel és tanáraival.
Hagyományos rendezvényeink:
Tanévnyitó játszóház – feladatellátási helyeken
Országos vagy nemzetközi kiállítás a „Magyar Festészet Napja” alkalmából
„Mesterek és Tanítványok” kiállítás
„Kéz a kézben” Szeged – Szabadka kiállítás
„Szeged és Testvérvárosai” kiállítás
Regionális Gitárverseny (páros években)
I –II. félévi tanszaki kis-hangversenyek
Karácsonyi vagy farsangi „happening”
Karácsonyi koncertek
Évi 2 növendékhangverseny
Tavaszi Tanári Koncert
Félévi – év-végi táncgála
Félévi – év-végi vizsgakiállítás
Eredmények:
„Klasszikus zene”: gitár 8 megyei első helyezés
4 országos döntő
1-1 nemzetközi 2. és 3. hely
zongora 12 megyei első helyezés
6 megyei második helyezés
fuvola 2 megyei első hely
2 megyei második hely
Kórus 1 nemzetközi I. hely
„Jazz zene”: szintetizátor 2 országos nívódíj
3 különdíj
zenekar 3 megyei első helyezés
Képzőművészet:
festészet:
1 nemzetközi első helyezés ( USA Toledo)
1 nemzetközi harmadik helyezés ( USA Ohaio)
1 nemzetközi ezüst fokozat (Kanagawa Japán)
3 országos szaktárgyi első hely
3 országos szaktárgyi második hely
5 országos szaktárgyi harmadik hely
2 országos szaktárgyi különdíj
Iparművészet:
tűzzománc:
2 országos szaktárgyi I. hely
3 országos szaktárgyi II. hely
3 országos szaktárgyi III. hely
1 országos szaktárgyi IV. hely
1 országos szaktárgyi V. hely
1 országos szaktárgyi VI. hely
2 Kiemelt Nívódíj, országos
1 helyezés az Iparművészeti Főiskola versenyén
1 hely az országos tűzzománc versenyen
olasz műveltségi verseny I díj
francia műveltségi verseny I díj
görög műveltségi verseny I díj
kerámia:
1 országos szaktárgyi III. hely
4 országos szaktárgyi IV. hely
2 országos szaktárgyi V. hely
Táncművészet:
balett:
9 országos első helyezés
4 országos második helyezés
1 országos ezüst fokozat
1 országos arany fokozat
balettmesteri nívódíj
Kiváló együttesvezető arany fokozat
Köztársasági érdemrend bronz fokozat
néptánc 2 országos tanári nívódíj
2 országos koreográfusi nívódíj
Martin Szövetség I. díja
modern-tánc:
Kiváló együttesvezető ezüst fokozat
1 Világbajnoki IV. díj
1 Európa-bajnoki II. díj
1 nívódíj országos
4 országos verseny I. díj
4 országos II. díj
6 országos III. díj
1 országos Nagydíj
Szín- és bábjáték: 1 nemzetközi II. hely
AZ ALAPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS CÉLJA ÉS FELADATA
Az alapfokú művészetoktatás területei
zeneoktatás
táncművészeti oktatás
képző- és iparművészeti oktatás
színművészet-bábművészet oktatása
Az alapfokú művészetoktatás célja
A választott tagozaton belül nyújtson speciális művészeti ismereteket, és járuljon hozzá a harmonikus, érzelmileg gazdag, kreatív személyiség kialakításához.
Alakítsa ki a kultúra iránti nyitott magatartást, az esztétikai érzékenységet, a művészetek befogadására, értésére és művelésére alkalmas személyiséget.
Neveljen a tervező, anyagformáló, eszközhasználó, konstruáló és környezetalakító képességre. Segítsen a hagyománytisztelet megteremtésében.
Fejlessze a fizikai állóképességet, neveljen egészséges életmódra, magabiztosságra, határozottságra, közösségi életre.
Sajátos eszközeivel ösztönözzön a társadalmi érintkezésben és kommunikációban a toleráns magatartásra.
Feladatai
Ismertesse meg az egyes művészeti ágak alapvető ismeretanyagát és technikáit.
Alapozza meg a művészi kifejezőkészségek kialakítását, bontakoztassa ki a tanulók alkotó fantáziáját, és fejlessze improvizációs készségüket.
Az átlagosnál jobb képességű tanulót készítse fel a szakirányú továbbtanulásra, amatőr együttesek munkájába való bekapcsolódásra.
Törekedjen a társművészetekkel való együttműködésre, kapcsolattartásra.
ZENEOKTATÁS
Az alapfokú zeneoktatás feladata
A zenei írás-olvasás elsajátítása.
Fejlessze a növendék zenei képességeit: hallását, ritmusérzékét, dinamika és hangszínérzékenységét.
Hangszeres és vokális műveltség megalapozása, fejlesztése.
Vezesse rá a tanulót a zene logikájára, formai összefüggéseire.
Adjon rendszeres zenei ismereteket.
Ismertesse meg a tanulót a főbb zenei stílusirányzatokkal és a zenének más művészeti
ágakkal való összefüggésével.
Fejlessze a növendék zenei ízlését, stílusérzékét.
Készítsen fel az amatőr mozgalomba való bekapcsolódásra.
A kivételes képességű növendéket készítse fel a szakirányú továbbtanulásra.
Szoktassa a tanulót rendszeres, céltudatos munkára.
TÁNCOKTATÁS
Az alapfokú táncoktatás feladata
Táncművészeti alapismeretek átadása.
A mozgáskultúra sokirányú fejlesztése, az egészséges életmódra, magabiztosságra nevelés.
Járuljon hozzá a nyitott, alkotó, közösségi személyiség kialakításához.
Fejlessze ritmusérzéküket, hallásukat, tér- és formaérzéküket.
Adjon teret a gyermeki fantázia kibontakozásának, fejlessze improvizációs készségüket.
Járuljon hozzá a növendékek ízlésének, stílusérzékének és kritikai érzékének kialakításához.
Irányítsa a tehetséges tanulókat a szakirányú továbbtanulásra, hivatásos pályára, ill. az amatőr táncéletbe való bekapcsolódásra.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZETI OKTATÁS
Az alapfokú képző- és iparművészeti oktatás feladata
Sajátítsa el a tanuló a vizuális megjelenítés síkbeli és térbeli alapjait.
Adjon olyan eszköztárat, mely a saját gondolatok és érzelmek kifejezésére alkalmas.
Szerezzék meg a mesterségbeli tudás alapelemeit.
A műalkotások elemzésével fejlessze a tanuló történeti, esztétikai és emberismeretét.
Váljanak a növendékek a műalkotások befogadóivá, formálódjon ízlésviláguk, tudjanak eligazodni a látható világban.
A művészeti pályára való hatékony felkészítés.
Ösztönözzön a rendszeres kiállítás- és múzeumlátogatásra, alkotótáborokban, pályázatokon való részvételre.
SZÍNMŰVÉSZET – BÁBMŰVÉSZET
Az alapfokú szín- és bábjátékoktatás feladata
Fejlessze a tanuló közösség iránti felelősségérzetét, ön- és emberismeretét, testi és térbeli biztonságát, beszédkészségét, időérzékét, rugalmas gondolkodását.
Sajátítsa el a színművészet kifejezőeszközeit, a dramaturgia alapszabályait.
Ismerkedjenek meg a színháztörténet alapjaival, a kortárs szín- és bábművészet fontosabb irányzataival.
Ismerkedjen meg a színházi mesterségekkel.
Művészeti pályára való hatékony felkészítés.
Ösztönözze tanulóit színház és bábszínház rendszeres látogatására.